fredag 7 februari 2014

Askorbinsyra...

Mitt hår har varit i extremt dåligt skick en tid. Efter dusch o tvätt var det som svinto :( hemskt men sant. Gick absolut inte att borsta ut, utan fick vänta tills det torkat så gick det något bättre att reda ut. Inte ett dugg kul o nu gav jag upp. Boka ett frisör å klippa av det... jag som spart ut. Men hur som ringde jag en av mina frisörer igår å dessvärre hade hon ingen ledig tid men kom med ett tips:
1 msk askorbinsyra i 1 liter varmt vatten. Skölj håret i vattnet, låt sitta i en stund, skölj ur o upprepa en gång. Därefter balsam o skölj.
Igår testade jag detta o idag känns håret mkt bättre + att det gick att borsta blött igår direkt efter. Hoppas verkligen att det håller i sig efter nästa dusch o tvätt :)
Det som troligen hänt är att färgningen öppnat upp hårstråna o där har metaller från vårt kommunala vatten fastnat o gjort det till svinto. Likt det som händer blont hår när det utsätts för poolvatten = grönt hår. Mitt blev dock inte grönt då jag är så mörk ;) Å askorbinsyran tar bort metallerna.

Kramar//ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar